Trefkans
De trefkans wordt door de vaardigheid mikken bepaald.
Ofwel de trefwaarde van de aanvaller of de trefwaarde van de verdediger wordt verlaagd. Door de vaardigheid tactiek gebruikt de verdediger het thuisvoordeel. Hij kiest de betere positie voor het duel en gebruikt zijn kennis over de stad. Door de vaardigheid imago intimideert de uitdager de verdediger. Als de tactiekwaarde van de verdediger hoger is dan de imagowaarde van de uitdager dan wordt de trefwaarde van de uitdager verlaagd. Omgekeerd zakt de trefwaarde van de verdediger als de tactiekwaarde hoger is. Des te hoger het verschil tussen beide waarden, des te sterker zinkt de trefwaarde.
Daarbij krijgt iedere speler een bonus van vijf op zijn trefferwaarde. Een speler met de duel premium bonus krijgt een verdere bonus van vijf punten, dus in totaal plus tien punten.
Uitwijkwaarde
De uitwijkwaarde wordt door de vaardigheid uitwijken bepaald.
Daarbij krijgt iedere speler een bonus van vijf op zijn uitwijkwaarde. Een speler met de duel premium bonus krijgt verdere vijf punten erbij, dus in totaal tien.
Duelverloop
In ieder duel schiet of slaat zowel de uitdager alsook de verdediger acht keer. Iedereen heeft dus acht kansen de andere te raken en schade te veroorzaken. De uitdager begint met de eerste schiet- of slagpoging. Er bestaan vuur- en slagwapens. Het volgende voorbeeld zal het model met vuurwapens uitleggen.
Bij één keer schieten wordt de trefwaarde van de schietende met de uitwijkwaarde van het doel vergeleken. Er wordt een toevallig getal tussen 1 en de trefwaarde met een toevallig getal tussen 1 en de uitwijkwaarde vergeleken. Als de trefwaarde hoger is dan raakt de schietende. Als de uitwijkwaarde hoger is dan raakt hij niet. Dan schiet de andere speler.
Schade
Schade ontstaat als een speler de andere speler raakt, dus zijn trefwaarde hoger is dan de uitwijkwaarde. De hoogte van de schade is afhankelijk van het wapen van de speler die geraakt heeft. Ieder wapen heeft een minimale en een maximale schade waarde. Er wordt toevallig een getal tussen deze waarden gekozen, en deze wordt dan de andere speler toegevoegd.
Er zijn twee verschillende soorten duelwapens: Slagwapens en vuurwapens. De schade door slagwapens wordt verbeterd door de vaardigheid slagkracht en door de waarde van taaiheid bij de getroffen speler verlaagd. Bij vuurwapens wordt de schade verbeterd door de vaardigheid schieten en bij de verdediger verlaagd door de vaardigheid reflex. Een speler met een hogere slagkracht kan dus beter slagwapens gebruiken. Een speler met een hoge waarde voor schieten uiteraard beter vuurwapens.
Trefferzones
Door trefferzones kan je de schade verder beïvloeden. Je kan voor jezelf je dueltactiek kiezen. Dit gebeurt via de menupunt 'Duel'.
Hier kan je vastleggen op welk lichaamsdeel je schiet. Afhankelijk waar je raakt veroorzaak je een verschillende schade. Als je de schouders raakt wordt de schade om 15% verhoogd, als je het hoofd raakt wordt de schaden om 50% verhoogd. Als je de armen raakt veranderd zich de schade niet.
Je kan ook kiezen in welke richting je probeert uit te wijken. Als je met het lichaamdeel waarop de tegenstander schiet uitwijkt dan verhoogd zich de waarde voor de vaardigheid 'Uitwijken'.
Je kan wegduiken en zo je hoofd en beide schouders beschermen.
Je kan links uitwijken en zo je rechter arm, je rechter schouder en je hoofd beschermen.
Je kan naar rechts uitwijken en zo je linker arm, je linker schouder en je hoofd beschermen.
Je kan ook mikken waardoor je in de volgende schietronde de dubbele trefferwaarde krijgt.
Een duel duurt acht rondes. De instellingen voor de eerst ronde gelden ook voor de vijfde ronde. De tweede ook voor de zesde, de derde voor de zevende en de vierde voor de achtste.