The-West bestaat als zijnde klassieke browsergame sinds 2008, wat bijna bejaard is voor een browsergame in zijn segment en opzet. Het klopt dat de gloriejaren van The-West reeds achter zich ligt. Hierdoor blijft er dus minder kansen, mogelijkheden en budget over dan je wellicht gewend bent van jaren terug of van andere online games. Maar dat is ook niet zo vreemd: browsergames kennen normaliter geen glorie/piekjaren van tientallen jaren. Dit ervaart Tribal Wars en Grepolis, maar zeker ook online spellen van andere ontwikkelaars precies hetzelfde.
Dus je moet en kunt je voorstellen dat The-West geen groot team aan ontwikkelaars en managers meer heeft, dat is helaas niet meer realistisch. Vanzelfsprekend duren plannen en nieuwe spelonderdelen of aanpassingen dan ook langer voordat ze gerealiseerd kunnen worden.
Daar komt nog bij dat de huidige ontwikkelaars dagelijks een enorme strijd voor hun kiezen hebben, namelijk de verouderde codering waar de basis van The-West op gebouwd is. Je kunt je voorstellen dat iets wat gemaakt is in 2008 niet op alle vlakken (onderhoudsvriendelijk, technisch, optimaal) meer mee kan zo'n 8 jaar later. Dus wil je iets nieuws toevoegen of iets wat al bestaat aanpassen, kost dat meer tijd en energie dan bij een spel wat op recente codering draait.
Die twee puntjes bij elkaar zorgt ervoor dat realisatie van noodzakelijke aanpassingen bijvoorbeeld lang(er) duurt.
Dit neemt overigens absoluut niet weg dat 'The-West' stervende is. Er worden zoals je vast wel kunt zien nog steeds nieuwe onderdelen toegevoegd en zoals aangegeven staan aanpassingen aan de fortgevechten en avonturen nog steeds op de planning. Hier zou InnoGames uiteraard niet in investeren wanneer zij The-West zouden willen opgeven of te weinig aan verdiend.