• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

[vraag aan alle (ook ex-)mods]

  • Topicstarter Deleted User - 151085
  • Startdatum

Deleted User - 151085

niet om het een of het ander he, maar een mod is er om te bannen in 1e instantie toch? Kletsen met de community hoort bij the-west zelf, dat heeft niks met mod zijn te maken, sterker nog je neemt dat soort ervaringen alleen maar mee bij het modden



Nee, een mod is er niet in 1e instantie om te bannen maar om spelers te helpen waar mogelijk.
en ook het kletsen met de community ben ik niet met je eens dat je dat al hebt voor je mod word, dat is bij mij pas meer geworden toen ik moderator werd, door de chat, de tickets die je beantwoord zorgen er ook voor dat spelers je naam leren kennen en weten dat je op de hoogte bent van het spel zelf waardoor je ook ingame weer spelvragen en praatjes krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Hoe bedoel je dit? Bedoel je dat je het werk van Mie wel mee vind vallen of dat het aantal supporttickets dan wel meevalt? Ik begrijp het namelijk niet helemaal :p

Ik bedoel dat ik had verwacht dat modden veel meer tijd kostte...
Als je bezig bent met het spel vergeet je af en toe dat anderen ook gewoon school/werk/sociaal leven hebben :p

Modden is in ieder geval een kunst op zich dat je ook maar moet kunnen... Succes allemaal zonder mie ;)
 

DeletedUser14741

Bijzonder, vrienden maken die je niet eens kent. Je weet niet eens of ze wel zo zijn wie ze zeggen te zijn.

Ik heb weinig last/gemak van een moderater gehad dus ik ga er niet over oordelen. Wel wil ik zeggen dat er ook mensen wel meer dan een uur per dag in het spel steken maar gewoon omdat ze het leuk vinden.
 

DeletedUser

Bijzonder, vrienden maken die je niet eens kent. Je weet niet eens of ze wel zo zijn wie ze zeggen te zijn.

Ik heb weinig last/gemak van een moderater gehad dus ik ga er niet over oordelen. Wel wil ik zeggen dat er ook mensen wel meer dan een uur per dag in het spel steken maar gewoon omdat ze het leuk vinden.

Maar om die tijd voor anderen te gebruiken is iets heel anders...
En waarschijnlijk spelen ze ook nog zelf the-west, dus het is tw-tijd + modden ;)
 

DeletedUser5512

Nee, een mod is er niet in 1e instantie om te bannen maar om spelers te helpen waar mogelijk.
en ook het kletsen met de community ben ik niet met je eens dat je dat al hebt voor je mod word, dat is bij mij pas meer geworden toen ik moderator werd, door de chat, de tickets die je beantwoord zorgen er ook voor dat spelers je naam leren kennen en weten dat je op de hoogte bent van het spel zelf waardoor je ook ingame weer spelvragen en praatjes krijgt.

voor mij is de taak van een mod zorgen dat een spel eerlijk verloopt en dat iedereen volgens de regels speelt, spelers helpen komt dan op plaats 2. Nou is bij een kleinschalig spel als the-west.nl het bannen wat minder belangrijk, ook omdat het minder nadelig is voor andere spelers dan bij andere spellen als tribalwars bijvoorbeeld
 

DeletedUser4468

Ik ben geen mod, maar ik wil wel mijn mening geven:)

Een moderator is er om te helpen, niet specifiek om te bannen. Het praten en luisteren en ook een oplossing bedenken, is volgens mijn inzichts belangrijker dan het straffen van spelers, en dan heb ik het niet direct over het bannen, maar ook over een vraag negeren(had ik te veel domme vragen gesteld?). Door (gezellige) gesprekken te voeren, maak je ook een band met de speler, hij weet dan dat er een support is, die ook op het domste vraagje een antwoord geeft.

En tsja, als het niet lukt om een speler met goedbedoelde woorden rustig te krijgen, dan moet je, zoals MrMM al zei, dan moet je je mod krachten gebruiken...
 

Deleted User - 486404

Bijzonder, vrienden maken die je niet eens kent. Je weet niet eens of ze wel zo zijn wie ze zeggen te zijn.

Ik heb weinig last/gemak van een moderater gehad dus ik ga er niet over oordelen. Wel wil ik zeggen dat er ook mensen wel meer dan een uur per dag in het spel steken maar gewoon omdat ze het leuk vinden.

Als je echt de moeite neemt om met elkaar te spreken dan leer je elkaar beter kennen. Dit gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Het is perfect mogelijk om via internet real life vriende te maken. Ik heb er al verschillende zo gemaakt en ook al irl gemeet, natuurlijk niet allemaal via The West. Voorzichtigheid via internet is op zijn plaats en je kan niet iedereen vertrouwen maar het is niet onmogelijk om vrienden te maken.

Als je open staat voor vrienden via internet dan merk je na een tijd snel welke de echte internetvrienden zijn die misschien ooit real life vrienden kunnen worden (of anders internetvrienden blijven) en welke de fake-vrienden zijn. Net zoals je dat in het echte leven snel doorhebt of mensen van je profiteren of dat ze het echt goed met je voorhebben.

voor mij is de taak van een mod zorgen dat een spel eerlijk verloopt en dat iedereen volgens de regels speelt, spelers helpen komt dan op plaats 2. Nou is bij een kleinschalig spel als the-west.nl het bannen wat minder belangrijk, ook omdat het minder nadelig is voor andere spelers dan bij andere spellen als tribalwars bijvoorbeeld


Je kan als moderator de spelers op verschillende manieren in het gareel laten lopen:

a) Je kan als een waakhond liggen waken en straffen vanaf ze iets fout doen. Spelers krijgen strafpunten en bans, dit is hoe het eraan toe gaat bij de meeste spellen en wat de meeste ook zien als ze moderator horen. Echter gehoorzamen ze je dan omdat ze bang zijn van je of omdat ze anders een straf krijgen. De relatie met de spelers raakt zo verzuurd en er ontstaat een speler VS mods gedoe.

b) Je kan ontzettend toegeeflijk zijn. De spelers bepalen de wetten en jij loopt als een schoothondje achter ze aan. In dit geval is de relatie met de spelers op het eerste zicht supergoed maar in feite profiteren ze van je. Dit hou je niet vol en als je de teugels strakker wilt aanspannen dan tolereren ze het niet.

c) Je kan de verantwoordelijkheid ook gedeeltelijk bij de spelers leggen. Zoals ouders bij hun kinderen doen als ze groot worden. Je stelt je verwachtingen en gaat ervan uit dat ze die wel zullen begrijpen. Als het nodig is dan straf je of gebruik je je macht maar dat doe je liever niet. Wat je liever doet is zeggen hoe het wel moet of een oplossing bedenken. In dit geval krijg je respect en gehoorzamen ze je uit respect. Dan hoef je bijna niet te straffen.

Volgens mijn visie (en waarschijnlijk nog vele anderen) is de laatste manier het beste. Ik probeer die ook toe te passen maar dat lukt natuurlijk niet altijd en bij iedereen. Soms moet ik teruggrijpen naar methode a of grijp ik meteen naar methode a.
 
De leukste bezigheid als mod vind ik lastig te bepalen. Naar mijn idee zijn er heel veel fragmenten van het mod-zijn die erg leuk zijn, maar helaas zijn er ook minder mooie kanten aan het werk.

Wat ik persoonlijk erg leuk vind is het helpen van mensen, op welke manier dan ook. Hier op The West heb ik rondgelopen als forummod, waar ik mijn taak dan ook vooral vulde met het beantwoorden van de vragen op het forum. Nu, bij WestWars, doe ik zowel het forum als supporttickets (niet allemaal, ik ben immers niet alleen, maar wel van alle soorten wat). Tickets lopen heel erg uiteen qua inhoud: de een heeft een vraag, de ander komt een regelschender melden en weer een ander heeft een probleem met het spel dat hij zelf niet kan verhelpen. Dit vind ik een ander enorm leuk aspect aan het modereren: de diversiteit van de vragen die je krijgt. Verder is het contact met de spelers altijd erg leuk om te onderhouden. Als forummoderator zit je wat dichter op de community dan een gamemod (de forummods spreken immers in het openbaar, waar de gamemods dat via de support enkel 1 op 1 doen) en dat vind ik altijd een van de leuke kanten van het forum onderhouden. De support heeft heel andere uitdagingen te bieden: de complexere problemen kunnen namelijk via het forum niet opgelost worden, maar om dan vervolgens in je tools te snuffelen op zoek naar een antwoord op de support en dat antwoord dan vervolgens te vinden, geeft mij altijd veel voldoening.

Wat ook érg belangrijk is voor het leuk zijn van je baan als mod, is de rest van het team. Als het niet klikt met je teamleden, is het echt niet leuk om te modereren. Klikt het daarentegen enorm goed, dan is ook het modden zelf een heel stuk leuker!

Hoe cliché het misschien is, het bannen van spelers vind ik echt de minst leuke bezigheid bij het modereren. Niet alleen komen spelers dan geheid klagen, ook het uitsluiten van spelers in een spel geeft niet echt een fijn gevoel. Het hoort bij de baan van een mod, maar daar is het dan ook mee gezegd. Het bannen van een bot die allerlei advertenties plaatst op het forum, daar heb ik dan weer totaal geen probleem mee, maar ja, dat zijn toch ook geen spelers. ;)

Om dan verder nog even op een paar kleine uitspraken uit de rest van het topic te reageren:

O, en uiteraard de kleine dingen, zoals een 'dankjewel' na het beantwoorden van een vraag, of een ticket beantwoorden en afhandelen in minder dan 5 minuten :)
De kleine dingen geven inderdaad de meeste voldoening, dat moet ik toch met je eens zijn, Ananas. En natuurlijk is het leuk om een ticket binnen 5 minuten te beantwoorden - dat was toch de sport? :D

niet om het een of het ander he, maar een mod is er om te bannen in 1e instantie toch? Kletsen met de community hoort bij the-west zelf, dat heeft niks met mod zijn te maken, sterker nog je neemt dat soort ervaringen alleen maar mee bij het modden
Ik denk dat je daar toch echt mis zit, Appelflap. :) Ik weet dat het eerder gezegd is, maar toch ga ik het nog even herhalen: de meest prominente taak van een mod is het helpen van de spelers waar dat maar kan. De ene keer is dat door het beantwoorden van een vraag in een supportticket, de andere keer door het oplossen van een probleem. Daarbij is het een taak van de mods om het spel leuk te houden voor iedereen, waar dus ook bijhoort om de valsspelers te straffen. Leuk? Nee, maar het is wel nodig.

Ik bedoel dat ik had verwacht dat modden veel meer tijd kostte...
Als je bezig bent met het spel vergeet je af en toe dat anderen ook gewoon school/werk/sociaal leven hebben :p
Modden kost zoveel tijd als je erin steekt, maar over het algemeen hoeft dat inderdaad niet al teveel te zijn. Het genoemde uur per dag is denk ik een vrij redelijke schatting. Ikzelf ben er dan echter zo een die constant actief is en eerder vergeet dat 'ie zelf nog een leven naast zo'n spelletje heeft, dan dat 'ie dat vergeet van de anderen... :p Maar ach, ik mag niet klagen: ik doe het mezelf aan uiteindelijk. :D
 

DeletedUser

wat mods leuk vinden, kwam me net binnen, is een hele grote vakantie lang kleine kindjes no life op the west houden met stomme verhalen :mad: (lees: edele wapen quest')
 

DeletedUser

Het leukste van een mod waren de geintjes op de chat:p
Zoals geitje simsel en Girafi en dan nog mark elmo & askbak
Het minst leukste van de mods is dat ze me te veel waarshuwingen gaven voor spam :p

Maar een vraag waarom is die chat nu weg? :(
 

DeletedUser8307

Die is er nog toch, maar je wordt niet meer gesanctioneerd voor beledigingen dacht ik. Of is 'ie toch weg?
 

DeletedUser

Die is er nog toch, maar je wordt niet meer gesanctioneerd voor beledigingen dacht ik. Of is 'ie toch weg?

De chat is er, maar wij modereren er niet meer. Je kunt er dus gewoon heen, maar reken niet op een officieel ondersteunde chat.
 

DeletedUser

Niet dat veel mensen mij nog kennen als moderator.

Ik vond drie dingen echt erg leuk:

1. Het chatten met de mensen en de vaste garde op de chat. (twee kanalen..) Dezelfde mensen leerde elkaar best goed kennen en een leuke groep. (in de tijden van mIRC..)

2. Het opsporen van duo-accounts op het forum. Dan was er eentje verbannen wegens wangedrag en dan de eeuwig durende speurtocht naar de nieuwe naam. Een beetje detective spelen..!

3. De manier hoe sommige spelers die ingame overhoop lagen met elkaar, ze via het AF probeerde een oor aan te naaien. Hoe rijk de fantasie van mensen ook was. Tot hopeloosheid aan toe: iemand aangeven voor dubbelpost door je eigen bericht te verwijderen.. (En dan denken dat een moderator dat niet kan zien ;))
 
Bovenaan