• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Vul je eigen winkels aan/Pawn Shop

DeletedUser12590

Voorstel
Nieuw gebouw: de Pawn shop waar je verkochte spullen in de etalage ziet staan.

Details
"Ja hoor, heb ik alweer een Zwarte riem met gesp? Dat is al de 2e van vandaag. Ik gooi hem niet eens op de markt, kost me teveel moeite. Ik verkoop hem wel in de winkel." Wie kent dit gevoel niet? Je krijgt een item waar je zelf niets aan hebt en verkoopt hem in je winkel. Maar wat gebeurd er met het voorwerp? Het lijkt mij stug dat de winkeleigenaar in de stad al de gekochte voorwerpen zelf gaat dragen en omdat het een echte ondernemer is, gaat hij deze dus verkopen. Dit kan gedaan worden in de Pawn shop, waar alle verkochte voorwerpen te koop staan.

Note: Het is de bedoeling dat als ik 1 Zwarte riem met gesp verkoop aan de Pawn shop, dat er ook maar 1 verkocht kan worden van het desbetreffende voorwerp. Als ik er meer van verkoop, kunnen er vanzelfsprekend ook meer van verkocht worden.

Het is de bedoeling dat alle items verkocht kunnen worden (mits ze verkoopbaar zijn). Van paarden tot producten, van riemen tot fortwapens, alles wordt verkocht, zolang de spelers zelf dit maar aanvullen. De spullen worden verkocht tegen de normale verkoopprijs (dus 2x de inkoopprijs), daar de winkeliers natuurlijk nog steeds winst willen maken.

Voordelen:
- Producten 'verdwijnen' niet uit het spel
- (Nieuwe) spelers zijn nu in hun stad, daar de normale winkel niet alles verkoopt, in staat om voorwerpen te bemachtigen die andere spelers, meestal hogere levels, niet meer nodig hebben.
- Het geeft meer het samenspeel gevoel voor een stad, zonder mensen te dwingen op de chat te gaan.

Dan de pawnshop zelf. Dit zou een gebouw moeten worden van oneindige levels. Waarom? Waarom niet! Per lvl van de pawnshop is er ruimte voor 5 voorwerpen en 10 producten. Bij level 10 heeft de pawnshop dus ruimte voor 50 kledij/schoenen etc en 100 producten. Aangezien mensen ook massaal de kerk gingen uitbouwen en deze zo lvl 50 bereikt had, kunnen gemakkelijk 250 voorwerpen en 500 producten verkocht worden in de winkel. Een goed gevulde winkel, al zeg ik het zelf. Items kunnen uit de winkel verwijderd worden om ruimte te maken, daarover later meer.

Misbruikpreventie
Ook denkende aan de stadsmarkt, waar ook spullen onderling gewisseld kunnen worden, is dit systeem bestemd tegen marktkost ontwijking. Omdat de verkoopprijs 2x de inkoopprijs is en de marktkosten nooit hoger zullen zijn dan de normale verkoopprijs, behalve als de zelf vastgestelde verkoopprijs hoog is, is de markt altijd nog de beste optie om tegen de laagste prijs producten aan elkaar te verkopen. Dit idee zal daarom niet de kosten van de markt ontwijken.

Daarnaast is het niet mogelijk om voorwerpen te verwijderen uit de winkel, behalve door de stadsoprichters. Op deze manier voorkom je dat een lid dat een slechte dag heeft en alle items verwijdert.

Visuele hulpmiddelen
Ik ben geen grafisch genie en ik hoop dat jullie fantasie in staat is om nog een winkeltje in de stad te zien.

Samenvatting
Het toevoegen van de Pawn shop zal een einde maken aan het verdwijnen van verkochte voorwerpen in the west. Het zal bouwers weer een extra, wel nuttig, oneindig uitbouw taak geven en het zal beginnende spelers helpen. Veel voorwerpen die niets waard zijn zullen hierdoor ook beter bereikbaar worden, aangezien deze ook gebruikt worden voor prestaties en niet alle voorwerpen zijn 1 2 3 te verkrijgen via de markt.

Administratie
 

Deleted User - 308552

Ik vind het een interessant idee, maar nóg een gebouw met oneindig veel levels? Ik vind het erg frustrerend om steden zonder forten in de top 5 te zien staan, dit gaat het alleen maar erger maken :o
 

DeletedUser15117

Het idee is zeker leuk, dat geeft weer een leuke dynamiek met de handel van spullen. Al heeft Tanais wel een punt, het is misschien beter om dan iets meer per gebouwlvl te geven en een max te zetten op 25 ofzo. Dat valt goed bij te bouwen.
 

DeletedUser10155

Waarom? Waarom niet!

Lijkt me niet direct een goed argument :D
Maar ik ben wel voor het basisidee, maar ook niet voor oneindige uitbouw... als je 10 levels hebt en je laat per level 10 voorwerpen, heb je toch al voor 100 voorwerpen ruimte en kan bv. instellen dat de shop elke maand geledigd wordt. (dat je voorwerp dan alsnog voor de verkoopprijs automatisch verkocht wordt)
En voor producten lijkt het mij ook niet echt nodig want voor paar dollar ga je toch geen product verkopen (als je niemand wil bevoorraden) , dat kan gewoon via markt
 

Deleted User - 308552

Een ander idee is het toevoegen van een kooporder-functionaliteit in de markt. Hierbij zou je kunnen zeggen "ik wil dit item kopen voor deze prijs", waarna andere spelers er direct aan kunnen verkopen.
 

DeletedUser12590

Ik vind het een interessant idee, maar nóg een gebouw met oneindig veel levels? Ik vind het erg frustrerend om steden zonder forten in de top 5 te zien staan, dit gaat het alleen maar erger maken :o

En wat kunnen wij hier aan doen? We kunnen een punten cap plaatsen op de desbetreffende gebouwen. We kunnen ook een alternatieve puntenhoeveelheid verzinnen. Hoe dan? Kijken naar Colorado, lijkt mij wel dat je met 100k in fort punten de absolute top hebt. Note: na de update was het maximaal aantal punten (zonder kerk) +/- 72k (correct me if I am wrong)

We moeten dus komen met een goede formule om het aantal punten goed te plaatsen. Stel beide gebouwen (Kerk en pawn shop) zijn lvl 100 en de lvl 100 gebouwen zijn tezamen evenveel waard als die 100k fort punten (lijkt me nog redelijk, maar dit zijn enkel voorbeelden he), dat wil zeggen dat 1 gebouw van lvl 100, 50k punten waard is.

Met behulp van een level cap kan je bijvoorbeeld zeggen: Constructiepunten Kerk/Pawn Shop = Min(ingebrachte constructiepunten, 50.000). De ingebrachte constructiepunten is de score zoals we deze kennen. Met een vlugge berekening levert dit ongeveer 32 levels op. Dit is nog redelijk vlug, dus het model zou aangepast kunnen worden met een fractie 1/2, waardoor het maximum punten aantal behaald wordt op level 45. Zo zou je nog even kunnen door redeneren, maar dit is 1 van de opties.
constructiepunten per level = 100 + 200 + ... + n*100 met n het level van het gebouw. Herschrijven levert op SOM 100*i= 100*(1+2+...+n). We willen de waarde van 50.000 vinden, dus de totale som van de i elementen moet 500 zijn. Dit levert voor n=31 496 op en n=32 528, dus na 32 levels zit je op de 50.000 punten cap.

Omdat ik nog steeds vind dat het aantal punten per level door moet kunnen stijgen, stel ik een niet lineaire punten stijging voor. Hoe te doen? Nou, een mogelijke functie zou kunnen zijn: f(x)=50x\sqrt(x). Op deze manier haal je 50k punten op lvl 100, iets wat ik zelf wel redelijk vind (100k fort punten verdien je niet gemakkelijk, dus 100k bouwpunten evenmin!). Daarna kunnen de punten nog steeds stijgen, wat natuurlijk ook wel logisch is.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere modellen, maar voor nu, een klein grafiekje. Rood is het cap model met factor 100, blauw het cap model met factor 50, cyaan factor 25 en groen factor 10. Zwart is de functie f(x). Zie dat bij het cap model de punten niet verder stijgen dan 50.000.

1zei4bq.png


Gelukkig is de wiskunde in staat om alle gewenste modellen te creëren en nu ik toch vakantie heb, kunnen jullie me ook gerust aan het werk zetten om een perfect model te maken.
 

DeletedUser15117

Dat is natuurlijk ook een optie, alleen is het wel jammer dat als je voor een cap gaat, nog meer uitbreiden niets meer oplevert voor de stadspunten. Terwijl dat wel een grotere prestatie is van de stad. Ik zie dus liever dat een hoger lvl altijd iets oplevert. Al is het 100 punten per voltooid lvl, na lvl 100.
 

DeletedUser3012

Leuk dat je met formules aan de slag gaat. :D

De grafiek van je f(x) klopt niet met de functie want: 50x/sqrt(x) = 50sqrt(x) en dat is een afnemend stijgende functie. Je grafiek gaat volgens 50x*sqrt(x) oftewel 50x^1.5. Even tekentje veranderen. ;)

Ik denk trouwens niet dat inno geïnteresseerd is in het veranderen van de constructiepuntenformule dus de simpelste oplossing lijkt me om gewoon geen stadspunten meer toe te kennen vanaf een bepaald level (bijv. 25).

Bouwen is nou eenmaal niet bepaald het moeilijkste wat er is, dus zo'n prestatie is het ook weer niet.
 

DeletedUser12590

Leuk dat je met formules aan de slag gaat. :D

De grafiek van je f(x) klopt niet met de functie want: 50x\sqrt(x) = 50sqrt(x) en dat is een afnemend stijgende functie. Je grafiek gaat volgens 50x*sqrt(x) oftewel 50x^1.5. Even tekentje veranderen. ;)

Ik denk trouwens niet dat inno geïnteresseerd is in het veranderen van de constructiepuntenformule dus de simpelste oplossing lijkt me om gewoon geen stadspunten meer toe te kennen vanaf een bepaald level (bijv. 25).

Bouwen is nou eenmaal niet bepaald het moeilijkste wat er is, dus zo'n prestatie is het ook weer niet.

Haha, nou, hij klopt wel. Het punt is, ik ben de laatste tijd zo gewend om te schrijven in Latex, dat ik \sqrt(x) tik voor simpelweg wortel x :laugh:. In latex kreeg ik dan

f(x)=50x\sqrt(x) voor de x^(1.5) en
f(x)=\frac{50x}{\sqrt(x)} in het geval van de breuk

Duidelijk moge zijn dat het gaat om de eerste ;)

Dat is natuurlijk ook een optie, alleen is het wel jammer dat als je voor een cap gaat, nog meer uitbreiden niets meer oplevert voor de stadspunten. Terwijl dat wel een grotere prestatie is van de stad. Ik zie dus liever dat een hoger lvl altijd iets oplevert. Al is het 100 punten per voltooid lvl, na lvl 100.

Vandaar ook het 2e model. Het cap model heeft inderdaad het nadeel dat verder uitbouwen enkel nut heeft voor de winkel en kerk zelf, maar niet voor de stad zelf. Ik ga, na mijn werk vandaag, nog een 3e model maken: een Interval model. Meer duidelijkheid volgt nog.
 

Deleted User - 308552

(...) wiskunde (...)

Ik heb het afgelopen jaar wiskunde b gedaan op het volwassenenonderwijs en gewerkt. PRAAT ME NIET VAN WISKUNDE :mad:

Heb overigens liever een levelcap op gebouwen of het achteruit gaan van gebouwen, die dan weer gerepareerd moeten worden.
 

DeletedUser12590

Dat zal ik maar niet zeggen dat ik het afgelopen jaar Wiskunde 3, Wiskunde 4, Kansrekening en Statistiek 3 en Wiskundige Economie 1 heb gehad op de Universiteit van Amsterdam (met daarbij nog meer vakken met Wiskunde :laugh:).
 
Leuk idee, maar waarom oneindig uitbouwen? Eén oneindig gebouw is genoeg, er is simpelweg geen reden om er twee te willen. En dan al dat gedoe met wiskunde, zo onnodig.

Bijkomend voordeel van dit idee is dat er meer geld uit het spel verdwijnt (namelijk de helft van de inkoopprijs) - en dat is meer dan met de markt.

Dit idee is uitstekend voor mensen die hun goudezel al hebben, en nog steeds spullen aan hun RRH verkopen. :laugh:
 

DeletedUser15117

Je zet het neer waar nu de post is gevestigd, dat is een gebouw dat echt nooit iemand gebruikt. Iedereen klikt gewoon onderaan op berichten. Een andere optie is om de bank wat naar links te schuiven en dan tussen de bank en de kerk.
 
Weg met dat telegraafding.
(Of ze moeten toevoegen dat je bij een stad moet staan om te kunnen TGen en het eventueel geld laten kosten EN er prestaties aan verbinden XD)

Maar ik vraag me wel af waar het treinstation dan nog moet komen..
 

DeletedUser12590

In dat geval, Maximum level: 20
Per lvl: 10 voorwerpen (van elke kledingsoort), 15 producten

Dit geeft je dus plek voor 200 verschillende voorwerpen (kleding) en 300 producten. Er zijn een totaal van 806 verschillende producten. Laat de helft quest zijn, dan blijven er nog 400 over (het aantal is natuurlijk veel hoger). Dit lijkt mij meer dan redelijk.

Aangezien er ook steeds meer kleding bij komt, Vind ik ook dit aantal redelijk. Er zijn 242 verschillende jassen, dus je kan bijna alles kwijt.

Ik vind dat je bij het maximale level, zo goed als geen last moet hebben van een te volle winkel, vandaar de hoge inventaris.

Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden :)


Om het nog te hebben over de plek van de winkel in de stad: zelf verwacht ik wel dat er in het komende jaar een rework wordt gemaakt van de stad (en het fort). Het uiterlijk van de stad is namelijk, in mijn ogen, redelijk verouderd. Hoe ik dat voor ogen heb, is een ander idee en zal ik verder niet op ingaan. Duidelijk mag zijn dat hier natuurlijk plek is voor een pawn shop. In de oude/huidige stad, zou je inderdaad het postkantoor kunnen verwijderen. Ik heb het nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Een andere mogelijkheid is het verkleinen van de bank. Deze bevat namelijk 3 gebouwen, 1 zou wel gebruikt kunnen worden voor de pawnshop, nietwaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan