• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Kansberekening

DeletedUser

Hoe gebeurd de kansberekening?

Als je bv. 40% kans hebt om in een half uur een voorwerp te vinden, is je kans dan in 1 uur het voorwerp te vinden 80% (40+40)
of 64% (1-(0.6x0.6))

(Voor mensen die zich afvragen hoe ik aan dit laatste kom: Dit heb ik net geleerd in wiskunde.)
 

DeletedUser

je hebt gewoon elk half uur 40% kans
en bereken hoeft echt niet, maar 2 uur werken is gewoon het best
want dan daalt de motivatie niet steeds
 

DeletedUser

Wanneer je 50% kans hebt denk ik dit:

10 min werkt heb je 25%.
30 min 50%.
1 uur (.5x.5=.25) dus 75%
2 uur (.5x.5x.5x.5=0.0625) dus 93.75%
 

DeletedUser

Het meest logische lijkt mij bij 25% kans:

10 min -> 25%.
30 min -> 25%.
1 uur -> 25%
2 uur ->25%

Kanspercentages veranderen niet naarmate de werkduur langer wordt.
 

DeletedUser

waarom moeilijk maken als het simpel is

elk half uur heb je dan 40% kans om een voorwerp te vinden

dus max 4 producten per 2 uur
 

DeletedUser

volgensmij is et gewoon voor elk halfuur telt dat procent mee,

voorbeeld: suikerriet hakken is 100% kans, in half uur krijg je dus altijd 1

en in 2 uur altijd 4...:)
 

DeletedUser

het is elk half uur bijvoorbeeld 25%
Niks optellen ofzo

1e half uur = 25% kans op product
2e half uur = 25% kans
3e half uur = 25% kans
4e half uur = 25% kans

dat is dus bij 2 uur

dus max 4 producten
 

DeletedUser

buiten het feit dat je dan minder arbeiden moet instellen, heeft het dus geen enkele zin om bijv. 2 uur te werken voor iets, aangezien je toch maar evenveel kans blijft hebben? Is er iemand van de spel-mods die deze theorie kan bevestigen?

Mijn idee zou zijn dat met 2 uur de kans vergroot, zoals eerder aangehaald volgens de formules van de kansberekening. Als dat niet zo is, kan je inderdaad net zo goed 4 keer een half uur arbeiden instellen in plaats van 1 keer 2 uur.
 

DeletedUser

Bij het doorzoeken van de Hulp stootte ik toevallig op dit:
staat onder het kopje Voorwerpen en dan helemaal onderaan Producten:

Hulp zei:
Als je 30 minuten werkt dan maak je met de aangegeven waarschijnlijkheid kans om dat product te vinden. Als je dus twee uren een arbeid doet maak je viermaal zo veel kans.
Je kan producten ook bij je dragen. Dat heeft geen nut, maar zeldzame producten staan wel goed als je ze draagt.

Volgens jullie redenering is de OFFICIËLE HULP hier dus flagrant fout, ofwel, wat mij meer waarschijnlijk lijkt, zijn jullie fout...
 

DeletedUser

Dan is de hulp dus statistisch gezien hardstikke fout geïnterpreteerd of hoe je dat ook schrijft.

Ze bedoelen namelijk dat je kansen 4 keer zo groot worden ( kans = pogingen ) niet de opbrengstkans.

voorbeeld:

ik gooi kop of munt , elke kant 50% kans. Jij zegt nu dus dat als ik 4 keer gooi dat ik dan 200% kans heb ?

Je hebt 4 keer 50% kans inderdaad, per keer 50% kans op 1 keer kop of 1 keer munt ;)

kans dat je 4 keer kop gooit is dan 0,5*0,5*0,5*0,5=6,25% kans op 4 keer kop ( of 4 keer munt )

Wil je weten hoeveel kans je hebt op minstens 1 product? Dan moet je moeilijker gaan rekenen, want dan moet je rekening gaan houden met mogelijkheden dat je het 1 keer krijgt, 2 keer krijgt, 3 keer krijgt en 4 keer krijgt enzo.
 

DeletedUser

als je 40% kans hebt en je werkt 2uur dan doe je 40%x4=160% kans op 1 voorwerp
 

DeletedUser

bij 50% is het bij mij zo

10 min.-25% kans
30 min.-50% kans
60 min.-75% kans
120 min.-100% kans Dus 1 product
 

DeletedUser

voorbeeld:

ik gooi kop of munt , elke kant 50% kans. Jij zegt nu dus dat als ik 4 keer gooi dat ik dan 200% kans heb ?

Neen, dat zeg ik NIET, want dat is ook niet. En ik interpreteer niks, er staat letterlijk "maak je vier maal zoveel KANS". Lijkt mij weinig vatbaar voor interpretatie. Het is nogal logisch dat als je vier keer een half uur werkt, dat je dan vier keer kans hebt dat je iets vindt. De tekst zegt echter dat je bij twee uur "vier maal zoveel kans" krijgt; er staat niet "je hebt vier keer de kans dat je iets vindt". Dus ofwel moet de tekst uit de Hulp aangepast worden, ofwel moet een spel-mod hier definitief uitsluitsel over geven.

Ik heb nog een voorbeeldje van Sven gepikt uit een ander topic. Mijns inziens is dit de enige logische manier om de kans voor 2 uur te berekenen:

geluk = 23% voor een half uur
dus de kans dat je in een half uur niks vindt is 100%-23%=77%
1=100%, dus 77%=0,77
En omdat je twee uur werkt (4 x een half uur) doen we het tot de vierde macht
dus 0,77^4=0,352
En dit was de kans dat je niks vond, dus 1-ans = 0,648
en dat in procenten, is een kans van 64,8% dat je geluk hebt bij 2 uur werken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser385

idd als je normaal 50% kans hebt is dat gelijk aan 0.5 (0 is zeker niet, 1 is zeker wel)

dus ook 0.5 kans op mislukken.

stel je hebt 4x die 50%, dan heb je
0.5^4 kans op mislukken..= weet niet uit me hoofd.

dit is niet gelijk aan 200%
 
Bovenaan