• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Fortgevechten

Fortgevechten zijn leuk. Tenminste, als je het een beetje kan, want iets waar je niet zo goed in bent is meestal minder leuk. Vandaar deze guide. Na het lezen hiervan zal je weten waarom fortgevechten leuk zijn, en zal je er beter in zijn. Deze guide zal zowel de basis als de wat moeilijkere dingen behandelen. Indien je de basis al weet, kan je het begin skippen en direct bij het gedeelte “Uitgebreide theorie” beginnen.

Er is ook een wikiversie van deze guide, met meer plaatjes, en die constant geüpdate zal worden als er nieuwe info bij kan. Deze zal hier komen te staan.

Fortgevechten

De enige manier om een fort over te nemen is die aan te vallen, meestal dan tenminste. Hiervoor moet een gemeenteraadslid of een oprichter naar het fort lopen, en het gevecht starten. Het gevecht start dan 24u later.

Een fortgevecht starten

Alleen een gemeenteraadslid of een oprichter kan het gevecht starten, en moet bij het fort aanwezig zijn om dat te doen. Het starten van een gevecht kost $1500 voor een klein fort, $5000 voor een middelgroot fort, en $10.000 voor een groot fort. Het geld komt uit de stadskas van de aanvallende stad, dus zorg voor voldoende geld daarin. Het gevecht zal dan 24u later plaatsvinden.
N.B. De prijs kan stijgen. Als er in 2u voor jouw gevecht al een gevecht is, zal de prijs verdubbelen. Zijn er 2 gevechten, zal de prijs verviervoudigd worden, enz.

Meedoen met een fortgevecht

Om mee te doen met een fortgevecht moet je binnen 24u naar het fortgevecht lopen, en je aanmelden als aanvaller of verdediger. Leden van de aanvallende of verdedigende alliantie kunnen op afstand aanmelden, maar zorg wel dat je op tijd bij het fort bent. Als je bij de aanvallende alliantie hoort, kan je alleen maar aanvallen, en als je bij de verdedigende alliantie hoort kan je alleen maar verdedigen. Als je bij geen van beide hoort, mag je kiezen. Zodra een fort wordt aangevallen zal er een rapport gestuurd worden naar alle spelers die er direct mee te maken hebben. Ook kan zien of er forten worden aangevallen in het fortoverzicht scherm.

Positionering

Zodra het gevecht begint mag je je opstellen. Aanvallers mogen alleen in het rode gebied beginnen, verdedigers alleen in het blauwe gebied. Met een tweede klik kies je je de locatie van je doel, daar zal jouw karakter dan proberen naar toe te lopen. Als je online bent tijdens het gevecht kan je deze doelpositie ten alle tijden aanpassen. Je kan je startpositie (het bolletje), en je doelpositie (het richtkruis) aanpassen door ze te verslepen. Als je geen startpositie zet, zal je op een random plaats worden geplaatst.

Je kan gewoon arbeiden en duels doen terwijl je aangemeld bent voor het gevecht, als je maar zorgt dat je bij het fort staat zodra het fort begint. Zodra het gevecht is begonnen kan je geen arbeiden aanzetten, en alle arbeiden die in jouw lijst stonden worden geannuleerd. Je kan ook niet je stad verlaten als je aangemeld bent voor een fortgevecht.

In het fortgevecht

In het gevecht proberen de aanvallers de vlag te veroveren, en die voor 5 rondes vast te houden, of alle verdedigers te verslaan. De verdedigers moeten dit verhinderen, of alle aanvallers verslaan. Een fortgevecht duurt 55 rondes, of eindigt wanneer een team is verslagen.

Sectoren en velden

Op de kaart staan sectoren en velden. Elk veld kan exact 1 speler bevatten. In elke sector mogen slechts spelers van 1 kant staan, aanvallers of verdedigers. Per ronde kan je eenmaal schieten, en eenmaal bewegen. Je kan naar een aangrenzende sector bewegen zolang deze geen spelers van de andere kant bevat, en er een plek vrij is. Sommige sectoren voegen bonussen toe, of halen deze er juist af.

Schieten

Elke speler schiet automatisch op de dichtstbijzijnde vijand die je kan zien. Als je een naburige sector als doel hebt, en er staat een vijand in die sector, zal je op de dichtstbijzijnde vijand in die sector schieten. Het is niet mogelijk om op een speler van jouw eigen kant te schieten.

Zichtbaarheid

Het grijze of zwarte gebied laat zien waar je niet op kan schieten. Je kan nog wel naar die gebieden bewegen, en bewegingen zien die in dat gebied plaatsvinden.

Afstand

Hoe dichter bij je bij de vijand staat, hoe hoger de kans is dat je raakt. De afstand wordt berekend door middel van velden, sectoren hebben hierop geen invloed. De afstand heeft geen invloed op de schade die je doet.

Schade

De schade die je per hit doet hangt slechts af van het wapen dat je draagt. Een wapen zal de schade toebrengen die in de beschrijving staat, maar het mag niet meer zijn dan 1/3… van de maximale hp van degene waar je op schiet. Een speler met 300 levenspunten zal dus nooit meer dan 100 schade per schot ontvangen. Alleen je geweer, die je in je linkerhand houdt, zal schade toebrengen, je duelwapen heeft hierbij geen invloed. Schade kan verhoogd worden door een sectorbonus van bijvoorbeeld het gouden geweer, die +15 schade geeft, of een duellant die een kritieke hit maakt.

Deelname

Je hoeft niet online te zijn om aan het gevecht deel te nemen. Jouw karakter moet echter wel bij het fort aanwezig zijn om mee te kunnen doen. Als je niet online bent zal jouw karakter zich gedragen zoals je hebt verteld, ze proberen de doelpositie te bereiken. Als je als aanvaller geen doel hebt gezet, zal jouw karakter naar de vlag lopen. Heb je als verdediger je doel niet gezet, zal je blijven staan. Als je online bent kan je tijdens het gevecht de bewegingen aanpassen. Je moet voor het gevecht begint je aanmelden, en je kan je niet aanmelden als het gevecht al is begonnen.

Rank systeem

  • Generaal - De oprichters en gemeenteraadsleden van de aanvallende of verdedigende stad krijgen automatisch de rank generaal. Generaals kunnen in de fortgevecht chat praten, en andere leden een hogere rank geven, behalve generaal.
  • Kapitein – Generaals mogen andere spelers als kapitein aanstellen. Kapiteins kunnen in de fortchat praten, en andere spelers een hogere rank geven, behalve generaal en kapitein.
  • Soldaat – Soldaten kunnen normaal gesproken in de fortchat praten, maar kunnen geen rank geven aan andere spelers.
  • Rekruut – De standaardrank wanneer je je aanmeldt voor een fortgevecht. Ze kunnen geen rank geven aan andere spelers.
  • Reservist – Reservisten mogen alleen meedoen als alle bovenstaande ranken een plek hebben gekregen, en het fort dan nog niet vol zit.
  • Verrader – De laagste rank. Verraders kunnen de chat niet zien, en hebben de laagste prioriteit met het meedoen. Let wel, als het fort niet vol zit, kunnen ze alsnog meedoen.


Uitwisselen van schoten

Het hangt van veel factoren af of je iemand raakt. Jouw vaardigheden, en die van jouw vijand zijn belangrijk, maar ook jouw positie, de afstand en natuurlijk wat geluk.

Vaardigheden

Er zijn 6 vaardigheden belangrijk voor fortgevechten.

  • Leiderschap wordt gebruikt om te mikken, maar ook om te ontwijken
  • Mikken wordt alleen gebruikt om te mikken.
  • Uitwijken wordt alleen gebruikt bij het uitwijken.
  • Verschuilen wordt gebruikt bij mikken en uitwijken, als je verdediger bent.
  • Stamina wordt gebruikt bij mikken en uitwijken, als je aanvaller bent.
  • Levenspunten zorgt ervoor dat je meer schoten kan vangen, en daardoor dus langer leeft.

Dus, voor elke schiet en ontwijkpoging worden er 3 vaardigheden meegenomen.

Bonussen

De bonussen tijdens een fortgevecht worden bepaald door jouw vaardigheidspunten tot de macht 0,4. Deze bonussen worden afgerond tot 12 decimalen, waarvan jij er maar 2 zult zien ingame. Meer over de bonussen in het tweede deel van deze guide, “Uitgebreide theorie”.

Afstand

Hoe dichterbij jouw karakter is bij de tegenstander, hoe hoger de kans is dat je raak schiet. Afstand wordt berekend via velden, sectoren doen er niet toe. De afstand heeft geen effect op de schade.

  • -1 bonus met een afstand van 1 of meer
  • -2 bonus met een afstand van 2 of meer
  • -4 bonus met een afstand van 3 of meer
  • -5 bonus met een afstand van 4 of meer
  • -7 bonus met een afstand van 5 of meer
  • -9 bonus met een afstand van 6 of meer
  • -10 bonus met een afstand van 7 of meer
  • -12 bonus met een afstand van 8 of meer
  • -14 bonus met een afstand van 9 of meer
  • -16 bonus met een afstand van 10 of meer
  • -18 bonus met een afstand van 11 of meer
  • -19 bonus met een afstand van 12 of meer
  • -20 bonus met een afstand van 13 of meer
  • -22 bonus met een afstand van 14 of meer
  • -24 bonus met een afstand van 15 of meer

Volgorde van beweging

Bewegen en schieten gebeurt in de volgende volgorde:
  1. De speler met de hoogste rang loopt eerst*.
  2. Spelers van de verdedigende/aanvallende stad.
  3. Spelers van de verdedigende/aanvallende alliantie.
  4. Indien gelijk, speler met het hoogste leiderschap.
  5. Indien gelijk, speler met het hoogste verschuilen/stamina, hangt af van welke kant.
  6. Indien gelijk, speler met het hoogste mikken.
  7. Indien gelijk, speler met het hoogste uitwijken.
  8. Indien gelijk, laagste spelers-id.

Rangvolgorde: Generaal, Kapitein, Soldaat, Rekruut, Reservist, Verrader.


Speciale sectoren

Er zijn speciale sectoren die je een bonus geven op je mik- en uitwijkwaarden. Er zijn ook sectoren die jouw waarden verlagen. De bonus gegeven door de muur, torens en gebouwen hangen af van hun level. De aanvallers en verdedigers krijgen dezelfde bonus wanneer ze op een gebouw of een andere sector met bonussen staan. De bonus die gegeven wordt is die je ziet als je je muis boven de sector houdt. Deze is niet onderhevig aan de ^0.4 regel, en worden dus direct bij je mik- en uitwijkwaarden opgeteld.

De torens

De torens geven de hoogste bonus. Ze geven een bonus voor mikken en uitwijken, en ook een bonus als je de juiste klasse bent. Elke klasse heeft zo zijn eigen toren, en de bonus geldt alleen voor spelers met de juiste klasse (een soldaat op de avonturierstoren krijgt dus geen extra bonus). Spelers met de verkeerde klasse krijgen alleen de standaard mik- en uitwijkbonus, niet de klasse bonus. De klasse bonus wordt bij zowel de mik- als de uitwijkwaarde opgeteld. Hoe hoger het level van de toren, hoe hoger de bonus is die gegeven wordt.

De muur

De muur geeft een bonus op zowel de mikwaarde als de uitwijkwaarde van aanvallers en verdedigers. Dezelfde bonus wordt gegeven op elke muurpositie. Hoe hoger het level van de muur, hoe hoger de bonus.

De gebouwen

Er zijn 3 gebouwen in het fort. Elk gebouw geeft een mik- en uitwijkbonus, en die bonus stijgt als het gebouw een level stijgt.

Vlag
Omringende sectoren

Rondom de vlag krijgt elke speler een negatieve bonus. Er wordt makkelijker op jou geschoten, en je kan dan minder goed raken. Elke speler krijgt daar een bonus van -10 op zowel de mik- als de uitwijkwaarde.

Op de vlag

Op de vlag krijg je de hoogste negatieve bonus, je krijgt daar een -20 bonus op zowel de mik- als de uitwijkwaarde.


Resultaat van het gevecht

Iedereen die meegevochten heeft in het gevecht ontvangt een gevechtsrapport die laat zien wat er gebeurd is tijdens het gevecht, wie de meeste schade heeft gedaan, wie het meest heeft uitgeweken, enz.

Als je flauwvalt tijdens een fortgevecht word je naar het hotel van jouw stad gebracht om bij te komen. Ook gebeurt het volgende:

  • Je verliest je contante geld
  • Je verliest je actiepunten
  • Je kan nog wel geduelleerd worden en andere spelers duelleren.

Als je het gevecht overleeft ben je bij het fort wanneer het gevecht eindigt.

Beloningen

Je ontvangt ervaring voor het meedoen in een fortgevecht. Het aantal hangt onder andere af van jouw level, de schade die je toegebracht hebt, hoe lang je overleefd hebt en of je gewonnen of verloren hebt. Je krijgt zelfs ervaring als je flauw bent gevallen. Je hebt ook de kans om een kistje te vinden, die voorwerpen bevat. Het contante geld dat verloren is door flauwgevallen spelers wordt random verdeeld onder de overlevenden.

Voorwerpen

Soms kan je een kist vinden tijdens een fortgevecht, als beloning. Sommige factoren die het soort kistje en het totaal aantal gegeven kistjes bepalen zijn de grootte van het fort, en het aantal deelnemers, hoewel de exacte formule onbekend is.

Deze kistjes kunnen zowel normale als unieke voorwerpen bevatten die op geen enkele andere manier te verkrijgen zijn. De waarde en zeldzaamheid van de voorwerpen in de kistjes hangt af van de soort kist. Er zijn 3 soorten kistjes: Houten kistje, met ijzer beslagen kistje en een met staal versterkt kistje.

Gevolg van het gevecht

Als de aanvallers winnen, krijgen zij het fort. De vorige eigenaren kunnen dan het fort niet meer betreden.

Manoeuvres

Manoeuvres kunnen gestart worden door stichters of gemeenteraadsleden van een stad die een fort bezit. Deze manoeuvres kunnen gebruikt worden om te oefenen, testen of voor de lol.

Een manoeuvre starten

Om een manoeuvre te starten, moet een oprichter of gemeenteraadslid van een stad het hoofdgebouw van een fort openen, de “Bestuur” sectie oproepen, en op het “Manoeuvre” tabje klikken, waarna ze door de laatste stappen geleid worden.

Aanmelden voor een manoeuvre

Actieve manoeuvres kunnen bezichtigd worden via de “Manoeuvre” tab in het fortoverzicht. Om je aan te melden voor een manoeuvre, klik op het “Aanmelden” knopje, en kies of je aan de aanvallende of verdedigende kant mee wilt doen.

Meedoen aan een manoeuvre

Zodra de manoeuvre begint zal het er exact uitzien als een normaal fortgevecht. Alle aspecten worden gekopieerd naar een manoeuvre. Je hoeft echter niet bij het fort aanwezig te zijn om mee te doen, en je zal geen levenspunten, actiepunten of cash kwijtraken. Je kan nog wel je kleding veranderen, geduelleerd worden, en arbeiden starten tijdens een manoeuvre. Ook wordt geen enkele arbeid uit jouw wachtrij verwijderd.
 
Deeltje 2

Uitgebreide theorie

Na het makkelijke gedeelte, nu een iets moeilijker deel waarin wat dieper wordt ingegaan op hoe een fortgevecht precies werkt.


Formules voor bonussen

De bonus die je van een bepaalde skill krijgt wordt berekend door de formule x^0,4. Waarbij x jouw vaardigheidspunten op die skill voorstelt. Heb jij bijvoorbeeld 20 punten op uitwijken, krijg je daar ongeveer 20^0,4 = 3,31 punten op de uitwijkbonus van. De bonussen werken op vele decimalen nauwkeurig. Tijdens het gevecht worden er echter maximaal 2 getoond.

De bonus die je bij het schieten als verdediger krijgt is als volgt: leiderschap^0,4 + mikken^0,4 + verschuilen^0,4 + bonus van sectoren + 25. De bonus voor uitwijken is dan leiderschap^0,4 + uitwijken^0,4 + verschuilen^0,4 + bonus van sectoren + speciale bonussen + 10. Indien je aanvaller bent, verwissel dan verschuilen met stamina.
Speciale bonussen zijn in dit geval karakterbonussen als je op de juiste toren staat, of bonussen die je krijgt via items of buffs.

MSP4801a00da9db689880800002hcd265ia96fhhcd.gif

x-as = vaardigheidspunten op 1 skill
y-as = bonus

Zoals je op het plaatje hierboven ziet (open de spoilert), zal de bonus die je ontvangt aan het begin sterk stijgen, maar naarmate je meer punten op een bepaalde skill hebt, zal de bonus die je voor elk volgend punt erbij ontvangt, minder worden.

De ultieme vaardigheidverdeling?

Die is er niet. Het ligt er maar net aan wat je wilt doen tijdens het gevecht. Als je schoten wilt vangen (tank) zul je wat meer op levenspunten en de skills die helpen met uitwijken focussen. Als je wat achteraan wilt blijven en gewoon zo veel mogelijk wilt raken, dan focus je wat meer op de skills die jouw mikbonus bevorderen. Onderschat de waarde van levenspunten echter niet, mocht je een keer geraakt worden doordat er een avonturier voor je staat, of je wordt eens naar het front geduwd, dan zorgen levenspunten er wel mooi voor dat je nog kan blijven leven, waardoor je uiteindelijk meer schade zal kunnen toebrengen.

Raak, of mis?

Allemaal wel interessant, die mik- en uitwijkwaarden, maar wanneer raak je nou precies? Het is eigenlijk redelijk simpel. Je kan het zien als twee dobbelstenen. De ene dobbelsteen (A) gaat van 0 tot de mikwaarde van degene die schiet. De andere dobbelsteen (B) gaat van 0 tot de uitwijkwaarde van degene waarop beschoten wordt. Dan worden de dobbelstenen ‘gegooid’, is gooit A hoger dan B, dan is het schot raak, zo niet, mist het schot.

De kans die je dan hebt om te raken is dus niet gelijk aan jouw mikwaarde, zoals sommigen schijnen te denken. De kans is iets heel anders, en kan je uitrekenen via deze pagina. Ook is er een tabel beschikbaar, op deze pagina, zodat je snel en overzichtelijk verschillen kan zien als jouw mikwaarde omhoog gaat.
 

DeletedUser5512

mooi hoor, zeker handig voor spelers die nieuw zijn aan fortgevechten.:)

Ik heb nog wel een vraagje: stel je zet je pijl op de rechtsbovenhoek van de DT, maar daar staat al iemand van jouw kant, verplaats jij je dan naar het vakje op de DT die het dichst bij jou pijl staat of gewoon op een willekeurige plaats op de DT?

nog een vraagje dan maar: Is het zo met wisselen dat als jij je pijl op iemand zet, en diegene zet ook zijn pijl op jouw, dat jullie dan zeker wisselen ongeacht de rang? Of kan een kapitein bijvoorbeeld er tussen springen en jou plek inpikken?

verder nog een kleine suggestie: misschien wat begrippen kort uitleggen, van BT, snipen en wisselen en dat soort dingen
 
Ik heb nog wel een vraagje: stel je zet je pijl op de rechtsbovenhoek van de DT, maar daar staat al iemand van jouw kant, verplaats jij je dan naar het vakje op de DT die het dichst bij jou pijl staat of gewoon op een willekeurige plaats op de DT?
Het is een vakje het dichtst bij jouw doelpositie. Dit is echter onderhevig aan de loopvolgorde, dus als er al iemand op dat dichtstbijzijnde plekje staat, zal jij naar een andere plek 'geduwd' worden.

nog een vraagje dan maar: Is het zo met wisselen dat als jij je pijl op iemand zet, en diegene zet ook zijn pijl op jouw, dat jullie dan zeker wisselen ongeacht de rang? Of kan een kapitein bijvoorbeeld er tussen springen en jou plek inpikken?
Wisselen heeft voorrang, als de pijl groen wordt wissel je sowieso.

verder nog een kleine suggestie: misschien wat begrippen kort uitleggen, van BT, snipen en wisselen en dat soort dingen
Zal ik doen, is meer wat voor de wikiversie dan :D
 

DeletedUser

Misschien nog handig om toe te voegen op wie je schiet. Of staat dat er al in? Je schiet namelijk op de dichtsbijzijnde persoon, of op de dichtsbijzijnde persoon van het vak waar jij je pijl hebt staan, aangenomen dat je die persoon kan 'zien'.
 
Graag gedaan.

Trouwens, als je iets mist (wel zeker weten, he markie), of iets niet geheel duidelijk verwoord is, zeg het dan hier of in een PM, en het zal in ieder geval op de wiki toegevoegd/aangepast worden, en tzt ook hier.
 

DeletedUser10466

Volgens mij klopt de dobbelstenentheorie niet, ik heb ooit als aanvaller meer schoten uitgeweken dan gevangen terwijl ik op de grond stond.
Volgens mij gaat het zo:
Je kunt een waarde krijgen tussen 0 en X(vast getal voor iedereen), je mikwaarde of uitwijkwaarde is de gemiddelde waarde.
 
Leg jij maar eens uit waarom de dobbelstenentheorie niet zou kloppen. Bij elke schietpoging worden de dobbelstenen opnieuw opgegooid, het zou dus goed kunnen dat jij vaker hoger gooit dan degene die op jou schiet.
 

DeletedUser

Leg jij maar eens uit waarom de dobbelstenentheorie niet zou kloppen. Bij elke schietpoging worden de dobbelstenen opnieuw opgegooid, het zou dus goed kunnen dat jij vaker hoger gooit dan degene die op jou schiet.

Ik ben het volkomen met leones eens:)
 

DeletedUser1448

Vraagje,
ik heb al ergens horen zeggen dat als je een ko doet, dat die schade dan dubbel telt. Klopt dit? :)
 

DeletedUser10466

Leg jij maar eens uit waarom de dobbelstenentheorie niet zou kloppen. Bij elke schietpoging worden de dobbelstenen opnieuw opgegooid, het zou dus goed kunnen dat jij vaker hoger gooit dan degene die op jou schiet.

Dan kan het ja, maar ik heb vaak genoeg rondes gehad dat ik helemaal van de toren werd weggeschoten, ik weet het niet zeker, maar dit is mijn theorie iig.
 
Je kan me geloven, je kan me ook niet geloven. Dat is geheel jouw keuze, en ik zal je niet tegenhouden een eigen theorie te verzinnen :)
 

DeletedUser

Ik zal is gaan inspecteren wanneer je wel een kistje krijgt en wanneer niet ;)
 

DeletedUser

idd, roller dat gaat boven jouw pet leren jij :p

En het is nog nooit bewezen dat het niet zo is :p, dus zolang dat niet zo is houdt ik het vol dat het wel zo is.

De schade van flauwvallers telt niet dubbel hoor... Dat record dat ik had op de poolse server had ik niet 2x, want dat was ook een flauwvaller :p En de schade op westforts is gelijk aan de schade in het fortgevechtverslag.
 
Bovenaan