• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Berekening loon en ervaring

DeletedUser

Ik ben bezig om de logica te ontrafelen achter het spel, en dat lijkt nog niet echt te lukken.

De hoogte van je loon en ervaring wordt uitgedrukt in een percentage bij een bepaalde taak. Een percentage is alleen nogal waardeloos! Zonder dat je weet welke waarde door een percentage wordt aangepast, zegt het niets.

Volgens de beschrijving hangt het loon en de ontvangen ervaring af van de ingebrachte arbeidspunten. Als er een direct verband zou zijn, dan betekend dat dat je beter een simpel baantje kunt doen waar het loon 2% is en je 30 arbeidspunten inbrengt, dan een baan die 4% betaald en je er maar 5 in kan brengen. In de praktijk blijkt dat niet het geval te zijn: het verband zit anders in elkaar.

Ik heb zitten stoeien met mijn arbeidsberichten, maar ik heb het verband nog steeds niet kunnen ontdekken.

Weet iemand van jullie hoe deze berekening precies gaat? Dan wordt het mogelijk om accuraat uitspraken te doen over de baantjes die nu te doen zijn en wat het iemand oplevert.
 

DeletedUser

Ik denk dat er wel een direct verband zit tussen de twee, maar dat het effect van de arp op het loon niet zo heel erg groot is.

Dus dat een hoger percentage toch beter blijft.
 

DeletedUser

Ja, maar ik wil juist weten wat het verband dan wel precies is. Hoe groot is die invloed dan?

Ik ben op zoek naar concrete cijfers, geen giswerk! Misschien cijferneukerij, maar als ik er een excel-sheet met berekeningen van kan maken, wordt ik warm! :)
 

DeletedUser

Ja ik snap je wel, en ben er zelf ook wel benieuwd naar, maar ik heb atm geen idee met wat voor cijfers je zou moeten rekenen.
 

DeletedUser

het klopt zoizo niet want ik had 2 keer achter elkaar spoorwegen aangelecht daar heb ik de eerste keer 41 ervaringspunten mee verdient en de 2de keer 19:confused:
 

DeletedUser

en bij 2 keer achter elkaar speelt ook de motivatie nog een rol
 

DeletedUser

Daar lijkt het inderdaad wel op. Maar ik zou toch gewoon graag de kans weten, omdat je dan zinvoller baantjes kan kiezen.

Ik heb 3 verschillende baantjes gedaan, met opmerkelijke resultaten:

Graven Delven:
Arbeidspunten: 1
Geld/Ervaring: 12%/5%
Aantal Uur gewerkt: 2
Inkomsten: $16 & 9 XP

Mais Plukken
Arbeidspunten: 5
Geld/Ervaring: 4%/6%
Aantal Uur gewerkt: 2
Inkomsten: $18 & 12 XP

Leerlooien
Arbeidspunten: 11
Geld/Ervaring: 8%/8%
Aantal Uur gewerkt: 2
Inkomsten: $20 & 11 XP

In alle gevallen ben ik met 100% motivatie begonnen, en tussentijds zijn mijn skills niet gewijzigd.

Hieruit blijkt wel dat er inderdaad een "random" verband in lijkt te zitten. Maar wat!?! Need to know! :)
 

DeletedUser

Die WestStats site is niet heel erg betrouwbaar. De vindkans-percentages wijken af. Sommige percentages zijn de basiskans, anderen zijn met de premium-bonus erbij geteld. Bovendien gebeurd er meer dan alleen het vinden van rommel. Loon wordt ook berekend, los van wat je allemaal aan spullen krijgt bij een baantje.

Bovendien, die zeggen niets over de waarden die gebruikt worden in de berekeningen. Ik heb inmiddels 11 taken in een lijst staan, en er zit geen enkel verband tussen. Uit cijfers blijkt dat bijvoorbeeld suikerriet slaan veel winstgevender is dan een hele set moeilijkere baantjes, al is het maar omdat de producten ook veel opleveren.

Blijkbaar is de precies gebruikte formule het geheim van de kok, en die gaat ie niet verklappen. Ik vermoed dat er een flinke random-factor inzit, en ik zou wel eens willen weten welke...
 

DeletedUser

Zoek de logica (er is niks veranderd in tussentijd)

motivatie - 94%
uren werken - 2 uren
geld - $ 14
ervaring - 30 ervaringspunten

motivatie - 89%
uren werken - 2 uren
geld - $ 17
ervaring - 21 ervaringspunten

motivatie - 89%
uren werken - 2 uren
geld - $ 13
ervaring - 41 ervaringspunten
 

DeletedUser

Hmm, heel vreemd, heb er eerlijk gezegt nog niet op gelet, maar dit slaat eigenlijk nergens op,... Waarvoor staan die procenten er dan, de lol:confused:
 

DeletedUser

Ik dacht dat je het beste werk kon doen waarbij je zoveel mogelijk arbeidspunten overhield, omdat je dan meer ervaringspunten zou krijgen, maar dat is dus niet zo begrijp ik.
Maakt het voor de ervaringspunten uit hoelang je werkt? Voor de vindkans van een product is de berekening per half uur, maar als je 2 uur werkt krijg je vier keer dan halve uur. Is dat ook zo als je maar 10 minuten werkt?
 

DeletedUser

Ik ben hier zelf ook al tijden mee bezig geweest, in de hulp staat ook des te meer vaardigheden je ergens in hebt des te meer je krijgt, dus het heeft inderdaad invloed (ik weet niet als de percentages ook vast staan of deze ook beinvloed worden door lvl or vaardigheden, ik weet wel dat eerst leerlooing 7% was kwa ervaring en geld en nu ineens 8% voor mij is, dit heeft eerder met me lvl te maken denk ik want pas rond lvl 9 gebuerde dit en zoveel vaardigheden voor leerlooien heb ik niet.)

Ik zou eerder eerst een lijst willen met wat nou percies wat invloed.
Want zover ik weet is het dus niet alleen je vaardigheden die invloed hebben op loon enzo, maar ook lvl.

Het enige wat ik wel makkelijk kan berekening is de invloed van motivatie, als je 90% motivatie hebt zal je 90% van de ervaring en loon krijgen wat je normaal krijgt.

Dus als je normaal 100 van elk zou krijgen krijg je in eens 90 maar van elk.

Maar even terug te komen op het lvl verband, zou iemand dit kunnen bevestigen ? (het zou ook namelijk nog wel eens kunnen komen omdat ik premium loon heb aangezet, maar dat zou toch niet op ervaring invloed moeten hebben...).
 
Bovenaan