• Howdy, cowboy of cowgirl! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een!
    Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Migratiebeleid

Inleiding:

Ik denk dat de naam van het topic al voor zich spreekt. Neen, het gaat niet over het Marrakesh pact maar over de huidige situatie en de toekomst van dit spel. Dit is geen topic waarin ik zal klagen, eerder waar ik mogelijkheden aanbied en op zoek ben naar respons.

Laten we eerst beginnen met wie ik ben, ik speel onder de naam Sjeesje, in vergelijking met anderen speel ik dit spel nog niet zo heel lang (ongeveer 1 jaar en een aantal maanden). In deze relatief “korte” periode heb ik toch al goed begrepen hoe het spel werkt en hoe de community staat ten opzichte van de huidige situatie.

Omschrijving probleem:

Het is een probleem dat al langer aansleept dan ik dit spel speel. De activiteit daalt al lang en blijft dalen. Het gaat over de ver uiteen liggende perspectieven van de gamemoderators en Innogames tegenover die van de effectieve spelers. Het onderwerp “migratie” is dan ook al een probleem maar dit is wel de oplossing. In eerdere topics zijn er al langs beide kant cijfers van activiteit gegeven maar deze waren nooit echt gegrond. Ook staat er nergens een officieel statement of wat de spelers willen. Hier zou ik heel graag verandering in brengen.

Ik ga ook door middel van quotes al eerder gezegde nuttige informatie geven. In het topic van Kroenuh op 25 september 2018 waar de nieuwe (al dan niet controverse) migratieroutes bekend gemaakt werden. In dit topic werd door een aantal spelers de ontevredenheid zeer uitdrukkelijk geuit. Echter waren er ook constructieve posts die oplossingen bood, cijfers gaf maar hier is nooit echt reactie op gekomen. Een goed voorbeeld is dat van Jordes(1). Hier is jammer genoeg nooit antwoord op gekomen. Er zijn ook al meerdere aanvragen geweest.(2)

Verder zijn er nog voorbeelden van maandenlange periodes dat fortgevechten gewoonweg slecht tot zelfs niet bestaand zijn. Dit is op elke wereld wel een trend.

(Disclaimer: Het idee dat ik nu ga voorstellen zal hoogstwaarschijnlijk al eens door anderen genoemd zijn dus ik zeg niet: “jongens dit is mijn idee blabla”. Ik ben gewoon diegene de het proberen uitwerken heeft.)

Het idee:

Wat als er een officiële rondvraag gedaan werd door The-West op de .nl servers? Hierin wordt er specifiek in een poll(3) gevraagd naar:

• Wilt de speler een actievere omgeving?
• Hoofdwereld van de desbetreffende speler
• Al dan niet ruilwerelden van deze speler
• Is de huidige ervaring positief?
• Moeten er nog nieuwe werelden komen?


Er zijn meerdere manieren waarop dit formulier verspreid kan worden :

• Aankondiging in-game
• Via telegrammensysteem in-game
• Op het algemeen forum

Mogelijk probleem en eventuele oplossing:

Spelers nemen de tijd niet om het formulier in te vullen. Makkelijk op te lossen, indien het formulier ingevuld wordt, krijgt de speler bijvoorbeeld een medaille voor 3 dagen vip-bonus. Het hoeft niets groots te zijn.

Colorado en Briscoe:


Graag zou ik ook nog even een woordje doen over de werelden Colorado en Briscoe. Ik heb geen idee wanneer deze wereld “sloten”. (Alleszins al langer dan dat ik dit spel speel want ik heb er nooit van geweten.) Maar het feit dat er nog steeds op deze wereld gespeeld wordt lijkt me een beetje, ridicuul. Daarom zou ik een ultieme sluitdatum zetten van deze werelden en ze vrije keuze geven waar ze heen willen.

Samenvatting:

Kortom, wat wil ik hiermee bereiken? Door middel van een rondvraag kan er een erkend, realistisch beeld geschept worden over de huidige situatie en is het niet meer het woord van de community tegen die van de spelbeheerders. Uit dit resultaat kunnen er dan eventuele acties ondernomen worden. + het officieel sluiten van Colorado en Briscoe.

Bij deze steek ik mijn hand uit in jullie richting en hoop ik dat jullie hetzelfde doen en dat ik met deze post iets wakker schud.

(anderen mogen dit zeker aanvullen en indien nodig: corrigeren, dit is mijn standpunt dat ik een beetje veralgemeend heb)

Een hoopvolle groet van een speler
Sjeesje

Verwijzingen:

1:
Goed, misschien post ik hier nog een betoog als ik tijd en zin heb, maar voor nu heb ik vooral een heel sterk ongenoemd punt te benoemen.
Allereerst, ik ben van mening dat er ook migratieroutes VAN fairbanks open moeten gaan, ipv andersom.

Naar mijn mening gaat het niet om actieve accounts, maar om ACTIVITEIT.
Er zijn in the-west heel veel verschillende manieren hoe je met elkaar kunt communiceren en kunt spelen. Je kunt bij elkaar in de stad, je kunt duelleren, fortgevechten, avonturen, etc. Maar er is toch wel één bepaald iets wat naar mijn mening de doorslag geeft of een speler ook daadwerkelijk interesse heeft in actief spelen op de wereld.
Dit zijn, ja echt waar, de EVENTS! Met deze events zijn er sets te halen die beter zijn dan oudere en er is erg veel motivatie om deze sets te halen vanuit vele perspectieven. Als je de beste set hebt, wordt je account immers beter en zul je hoogstwaarschijnlijk ook de interesse hebben om je account te verbeteren. Een ruilaccount gaat per definitie niet voor de beste sets, maar wil ruilwaar voor handen krijgen (het liefst zo gratis mogelijk).
Wat gebeurt er met deze events dat naar mijn mening activiteit weergeeft? Je kunt elkaar BLOEMEN sturen! Geef je bloemen, dan krijg je ze meestal terug. Stuurt iemand ze niet terug, dan verwijder je dit persoon uit je vriendenlijst omdat deze niet actief genoeg lijkt om moeite te doen voor een ander of voor zijn of haar eigen account.

En guess what? Er is naar mijn mening een perfecte indicator hoe de werelden er op dit moment voor staan. Alles draait om events tegenwoordig, zowel voor de spelers als voor inno, om maar de beste items te krijgen, of alle items te krijgen (verzamelen).
Hier dus een overzicht wat er per wereld aan bloemen verzameld is (actieve accounts proberen actief bloemen te verzamelen);
Wereld 1: 22,9 miljoen
Arizona: 22,3 miljoen
Briscoe (in feite de eerste wereld die gesloten zal worden) :6,5 miljoen
Colorado (in feite een sluitende wereld) :10,7 miljoen
Dakota: 23,7 miljoen
El dorado: 15,8 miljoen
Fairbanks: 14,6 miljoen
Graceland: 16,5 miljoen
Huachuca (letterlijk net begonnen) :13,7 miljoen

Als je dit zou ranken, zou je vanuit dit perspectief de volgende werelden als actiefst kunnen bestempelen;
Dakota - Arizona - Wereld 1 hebben meer dan 20 miljoen bloemen verstuurd.
El dorado - Fairbanks - Graceland komen rond de 15 miljoen (zonder afronding meer dan 25% minder dan de bovenstaande werelden)
Dan komt de nieuwste wereld, waar er nog niet effectief naar bloemen gezocht kan worden, met iets minder dan 15 miljoen bloemen.
Dan komen de dode en sluitende werelden.

Mijn conclusie? Fairbanks is NIET de actiefste wereld voor wat betreft samenspel / samenhang. Naar mijn mening haalt inno het meeste geld uit events waar de beste sets naar buiten komen en dit is meestal voor iets wat een collectief doel heeft (stadsuitbouw, duelleren, fortgevechten) en deze activiteiten houden iedereen actief. Ik ben dus van mening dat Fairbanks geen wereld is waar er veel potentie heerst, maar het is een wereld voor mensen om maar gewoon een wereld te hebben (eventueel ruilaccount). Het is ook echt heel gemakkelijk af te lezen aan bijvoorbeeld de fortgevecht opkomsten dat dit absoluut geen wereld is waar mensen interesse hebben om iets voor elkaar te doen. Het is dus NIET nuttig om hier migratieroutes naar open te zetten vanuit de veel actievere werelden.

2 https://forum.the-west.nl/index.php?threads/verzoek-openen-migratieroutes.34809/#post-693099 door michel636

3 Voorbeeld formulier
 

DeletedUser7902

Kerel, de beste oplossing is om gewoon te stoppen met het spel. De mods zijn zo onbekwaam als wat en blijven volharden in hun gelijk, zelfs al zouden Wittgenstein en Aristoteles hen het tegendeel bewijzen. Het gros van de resterende spelers is zo achterlijk als wat. Akkoord, er zijn nog degelijke personen aanwezig in kleine getallen maar mijn advies aan deze mensen is dan ook om te kappen en uw tijd nuttig te investeren in uw toekomst. Van de misschien nog duizend resterende spelers, bent u een van de weinigen waar het intellect zichtbaar is. Laat u dan ook niet achterlijk maken door de rest van de community en verwijder gewoon je account. Daar bereik je meer mee dan deze post waar de mods toch geen rekening mee gaan houden.

Groetjes, de grootste timewaster van 2012-2013.
 
Kerel, de beste oplossing is om gewoon te stoppen met het spel. De mods zijn zo onbekwaam als wat en blijven volharden in hun gelijk, zelfs al zouden Wittgenstein en Aristoteles hen het tegendeel bewijzen. Het gros van de resterende spelers is zo achterlijk als wat. Akkoord, er zijn nog degelijke personen aanwezig in kleine getallen maar mijn advies aan deze mensen is dan ook om te kappen en uw tijd nuttig te investeren in uw toekomst. Van de misschien nog duizend resterende spelers, bent u een van de weinigen waar het intellect zichtbaar is. Laat u dan ook niet achterlijk maken door de rest van de community en verwijder gewoon je account. Daar bereik je meer mee dan deze post waar de mods toch geen rekening mee gaan houden.

Groetjes, de grootste timewaster van 2012-2013.

Hey, bedankt om je mening te delen maar 1 van de redenen waarom ik tijd in dit bericht heb gestoken is omdat ik het spel wel ergens waardeer.
Ik weet maar al te goed dat ik mijn tijd wel ergens anders in kan steken maar ik ben nu nog student en aangezien ik gebonden ben aan school heb ik vrije tijd zat.
Ik zou niet zeggen dat mods onbekwaam zijn maar eerder enorm gelimiteerd in wat ze mogen doen/zeggen. Sinds de komst van lordwasa is de activiteit op vlak van events (zowel in-game als op het forum) flink gestegen.

Aangezien ik wel tijd in dit bericht heb gestoken hoop ik enorm op een reactie van hun. Maar de hoop op een reactie mindert met de dag en dat begrijp ik niet echt. Ze hebben een plaats waar ideeën geplaatst kunnen worden maar tot nu toe geen reactie. Het lijkt mij nogal nutteloos.
 
Allereerst Sjeesje bedankt voor de moeite die je hierin hebt gestoken. Via zulk idee kunnen we naar mijn mening al voorkomen dat straks van de ene op de andere dag grote verandering in de migratiemogelijkheden zien en we daar alleen maar (tevergeefs) op kunnen reageren.

Wat een reactie van hun betreft, @Kroenuh zal in de komende dagen op het forum online komen (dinsdag gok ik) om update 2.93 aan te kondigen, hopelijk kan die dan ook hier eens naar kijken.
 
Idd Top Sjeesje dat je de moeite hebt genomen om dit helemaal voorgekauwd uit te werken , ik zie er dingen in die al meerdere keren zijn aangehaald , maar die poll zou idd zeker en vast een goed idee zijn , vraag gewoon aan ons als comunity hoe wij erover denken , kunnen onze vertegenwoordigers dit alvast meenemen als ze een voorstel formuleren aan INNO .
Wat vast staat is dat op de manier waarop ze nu bezig zijn The West gedoemd is om in een rotvaart te verdwijnen , dit kan toch niet de bedoeling zijn ? Of net wel ?
Whatever , heren HOOG TIJD voor wat actie , laat de stem van NL eens horen
Nog een paar zaken waarover meerdere mensen graag wat zouden voor over hebben , zoals verandering van karakterklasse ( wisten wij veel waar we aan begonnen als we voor de keuze werden gesteld destijds ) Uitgelevelde crafters een 2de beroep laten starten (kan toch ook niet zo moeilijk zijn dit te implementeren in het spel ? ) De zinloze wachttijden in avonturen , die haast iedereen zat is ( oplossing zou hier kunnen zijn een soort van NPC avospelers laten opdraven als de wachttijd langer als , ik zeg maar wat , 10 min oploopt , sommige opdrachten vereisen 10 avo's wat dagen kan kosten om ze te voltooien , nja niet prettig en pittig zinloos toch ?)
Fgts aantrekkelijker maken zou dan ook weer kunnen door als extra beloning voor deelname een kleinigheid te geven (ik denk dan aan een blik spinazie bv) zodat je als je KO bent gegaan tijdens dat fg , je dit meteen kan gebruiken om weer aan de slag te gaan , het hoeven echt geen grote dingen te zijn ....
Tenslotte nog een keertje een levelcap zou ook geen kwaad kunnen , zelf heb ik al meerdere mensen weten afhaken , om de simpele reden dat er niks meer te beleven valt ..
Ik denk maar luidop , in de hoop dat er eindelijk eens een keer een serieuse actie komt :)
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser16275

avonturen moeten gewoon ook meer rewards krijgen, ik vind het zelf wel leuk, maar ben een van de enigste, veel mensen doen het niet met de reden: wat heb ik eraan, want de sets die het geeft zijn verouderd, heel hard verouderd, en veteraanpunten duurt lang om 11000 te halen voor cooks kist, wat het enige is dat mensen nog beetje willen als collectorsitem, dit 2de ben ik ni tegen, dat veteraanpunten moeilijk te halen zijn, maar een vernieuwing van de bandieten sets en lange afstandsrevolvers zou ik zeer hard voorstander van zijn. en mss een ervaring of munten beloning voor avos, zodat het sowieso al iets meer fysieke vorm heeft de beloning
 
avonturen moeten gewoon ook meer rewards krijgen, ik vind het zelf wel leuk, maar ben een van de enigste, veel mensen doen het niet met de reden: wat heb ik eraan, want de sets die het geeft zijn verouderd, heel hard verouderd, en veteraanpunten duurt lang om 11000 te halen voor cooks kist, wat het enige is dat mensen nog beetje willen als collectorsitem, dit 2de ben ik ni tegen, dat veteraanpunten moeilijk te halen zijn, maar een vernieuwing van de bandieten sets en lange afstandsrevolvers zou ik zeer hard voorstander van zijn. en mss een ervaring of munten beloning voor avos, zodat het sowieso al iets meer fysieke vorm heeft de beloning

Dat is allemaal op zich waar, maar de hoofdredenen dat bijna niemand speelt zijn de nu overpowerde mensen (met geupte kledij/eventwapens) en het gruwelijk saaie spelletje dat het an sich is al jaren hetzelfde...
 

Kroenuh

Teamleden
Spelmoderator
Forummoderator
Enorm bedankt en fijn om te zien dat jullie zo goed meedenken met dit soort belangrijke onderwerpen.

Ik weet dat migratie een gevoelig onderwerp is en jullie feedback wordt zeker gehoord en doorgegeven.

Feit is echter, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat InnoGames bepaalde richtlijnen en criteria stelt bij enerzijds:
- welke wereld in aanmerking komt om van weg te migreren
- welke wereld(en) in aanmerking komen om naartoe te migreren

Wat die criteria zijn heb ik, voor zover ik kan inzien en mag delen, een beetje uitgelegd in het voorgaande topic hieromtrent. Ik ben het deels met jullie eens dat die criteria lang niet altijd ideaal en/of logisch zijn in de praktijk. Wellicht beoordeelt InnoGames dit inderdaad een beetje te theoretisch volgens statistieken en cijfers in plaats van op basis van speelbaarheid en activiteit in de praktijk. Dit laatste is wat jullie het beste (en alleen dat) kunnen beoordelen, terwijl InnoGames veel beter de statistieken en cijfers kan beoordelen.

Feit is dat we enkel mogen migreren van oude(re) werelden naar nieuwe(re) werelden. Ook mag niet gemigreerd worden naar een te nieuwe wereld, omdat je de balans van starters versus top level spelers te veel uit balans gooit. Zo is het migratiebeleid nu eenmaal. Wat dat betreft zou een peiling dus alleen maar resulteren in teleurstellingen omdat dit het beleid, wat wereldwijd zo wordt toegepast, niet zal doen veranderen.

Wat ik wel nog kan mededelen is dat wereld Briscoe binnen enkele maanden gesloten zal worden, later zal Colorado volgen. Wat dat betreft zijn die twee migratieroutes dus een logisch gevolg. Vervolgens gaan we de migratieroutes herbekijken en nieuwe opzetten. Arizona en Dakota komen vooralsnog dit jaar niet in aanmerking voor sluiting.
 
Eerst en vooral bedankt om te antwoorden op dit topic. Ik begrijp dat Innogames nog steeds de grote baas is en dus hoogstwaarschijnlijk niet zal plooien.
Het ultieme doel van elke onderneming is zo weinig moeilijk input en er zoveel mogelijk uithalen. Door zo'n kleine dingen toe te laten maken ze alleen maar indruk op de spelers.

Maar stel nu:

Er zijn op wereld X enkele tientallen fg'ers maar de fortgevechten zijn gewoon heel slecht. Deze spelers spelen niet op wereld Y (waar de fortgevechten pakken beter zijn) en zitten op de grens om gewoon met het spel te stoppen. Is het dan niet meer dan logisch om de spelers van wereld X te behouden door hun over te zetten naar een wereld Y (merk op: het gaat dus niet om migratie maar wel om een bevordering van activiteit en spelplezier). In mijn ogen is dit een win-win-situatie. De spelers die willen fg'en komen dan op een wereld terecht waar ze reeds goed zijn EN de fortgevechten op wereld Y worden alleen maar beter door de nieuwe instroom van gemotiveerde spelers. Om er dan nog eens aan toe te voegen: spelers die Innogames anders gewoon verliest, blijven spelen. (wat de waarschijnlijkheid in het aankopen van nuggets dus vergroot)

Hetzelfde geldt voor interactie in de saloon, duelleren etc. etc.

Ik weet dat kans op een positief antwoord hierop dichter bij non-existent ligt dan iets anders. Maar, niet geschoten is altijd mis.
 
Het punt is wel dat men een wereld als actief of niet-actief beoordeelt met oog op de vraag of er (actieve) fortgevechten zijn, terwijl er natuurlijk veel meer is dan dat en dat wordt bijna altijd in dit soort topics vergeten :)
 

DeletedUser16275

rick, ik wissel altijd van wapen om het eerlijker te houden, ik denk dat ik bijna alleen tegen wamb of level 150ers met dakota lucille lasso level 1 gebruik, en ik zit laatste maand praktisch altijd in elk avo
 

DeletedUser16275

en als ik met wamb speel, heb ik zelfs al steen gepakt, alleen jammer dat zelfs dat dan ni echt werkt om het eerlijk te houden
 

DeletedUser16275

maar ja, ik ben ook wel aant wachten op die nieuwe maps die ze int begin van avonturen beloofd hadden
 
Het punt is wel dat men een wereld als actief of niet-actief beoordeelt met oog op de vraag of er (actieve) fortgevechten zijn, terwijl er natuurlijk veel meer is dan dat en dat wordt bijna altijd in dit soort topics vergeten :)

het is wel zo dat bij fortgevechten vaak hele leuke gesprekken ontstaan en soms discussies die keihard uit de hand lopen.

op dit moment wordt de saloon bijna alleen maar gebruikt om kleding te zoeken of aan te bieden en om zo nu en dan te reageren op een oneerlijk duel ofzo. als een fortgevecht de activiteit in de saloon vele malen verhoogt, wil ik wel de hele dag een fortgevecht hebben :p

en daarnaast, wat kan je nog meer doen naast fortvechten? craften gaat vervelen als je de 700 hebt behaald, bouwen gaat vervelen na 2 weken, producten zoeken gaat ook snel vervelen, zeldzame dingen zoeken houdt ook vanzelf op, duels zijn ook geen ruk aan en over avonturen hoef ik het niet eens te hebben. als je een actieve fg wereld dwingt naar een inactieve fg wereld te gaan, breek je die hele fg cultuur op en daarmee de hele activiteit in de chat.

wat mij betreft is het dus heel verstandig om te kijken naar de populariteit van fortgevechten op een wereld en op die manier de keuze te maken, maar goed, de Duitsers houden er nou eenmaal van hun wil op te leggen aan anderen...
 

DeletedUser16209

duels zijn geen ruk aan omdat iedereen laf as fuck speelt op .nl, overdag hotel in en 's nachts als de rest hun normale slaapritme in stand probeert te houden irl komen ze af, zielig praktijken gewoon.

naar einde toe op colorado schoten er nog 3 duellisten over (sorry bones maar ik reken je niet mee omdat je niet echt actief was en vaak stadloos :( ) maar we stonden daar met wolfje, row en mezelf. wij spraken onze duels af en konden allemaal op volle kracht duelleren, dat was leuk. Op arizona is dit totaal niet mogelijk omwille van het soort spelers dat er rondhangt (jullie weten wie ik bedoel). duels kunnen zo goed zijn/weer worden als er gewoon een paar testikels groeien bij mensen en als ze die rotte cap/verlagen eraf halen.

ps: uit dat duelleren met zen drie zijn mooie vriendschappen en wederzijds respect onstaan naar elkaar, nog een voordeel van duelleren.
 

Kroenuh

Teamleden
Spelmoderator
Forummoderator
Waar staat cq. baseren jullie op dat die activiteit op basis van fortgevecht activiteit wordt gemeten?
 
Het punt is wel dat men een wereld als actief of niet-actief beoordeelt met oog op de vraag of er (actieve) fortgevechten zijn, terwijl er natuurlijk veel meer is dan dat en dat wordt bijna altijd in dit soort topics vergeten :)

Welke collectieve activiteit is er nog buiten fg's?

En je zou beter de post van c4 lezen.
 

Wasabi

Teamleden
Spelmoderator
Forummoderator
Activiteit kan je niet aan fortgevechten meten.
Er zijn hele steden en alliantie's die geen fortgevechten doen of deze opzettelijk boycotten.
Er zijn mensen die duelleren(al zijn deze schaars), collectie's verzamelen, bouwen of online komen om de gek in de alliantiechat uit te hangen.
Voor activiteit maken wij dan ook geen onderscheid tussen spelers die 12 uur per dag online zijn om geld, ervaring en wat dan ook bij elkaar te klikken of spelers die elke 2 dagen online komen.
Er is geen goede maatstaf om zoiets te meten, The-West blijft een soort 'online browser rpg spel' waar een ieder zijn eigen doel kan nastreven.
Wij als Community team proberen wat leven in de brouwerij te brengen door evenement werelden te organiseren, echter komt de rest erop neer hoe men zelf het spel speelt en elkaar hierin betrekt.
Dakota is in afgelopen jaren niet zo levendig geweest als nu, regelmatige fortgevechten, 's middags wordt er wat geklept in de saloon, sommige duelleren er. Hoe?
Jordes tracht al een jaar een fg offensief waar andere steden op reageerden, steden proberen mensen te werven, handel te drijven etc.
Arizona is juist het tegenovergestelde, het was altijd al actief in saloon en alliantie intern, pas sinds kort ook weer wat meer met de fortgevechten.

Migratie's openen de mogelijkheid om op andere werelden hetzelfde te doen, naar ik heb begrepen was de migratie van Wereld 9, Briscoe en Colorado naar Arizona en Dakota destijds alleen maar positief te noemen, ik ben er vrij zeker van dat Dakota een sterke opleving sindsdien heeft gehad, waarvoor zeer dankbaar. Arizona kan ik niet over oordelen omdat ik zelf van Colorado kwam.
Men moet niet migreren, men krijgt slechts de mogelijkheid daartoe. Je zou zelfs afspraken kunnen maken om met hele alliantie's te migreren naar een 'dode wereld'.
Als eerder aangehaald zal InnoGames een migratie naar Arizona en Dakota niet mogelijk maken, hoe hard wij er ook om zeuren, als spelers en als Community team. Aan de spelers op Arizona en Dakota die het hardste nee roepen hier(volgens mij), de migratie gaat voorlopig nog niet open, als ik Kroenuh' woorden goed interpreteer. De migratie van Colorado en Briscoe laat zich ook reeds lang meeslepen.
Er is nog geen man over boord, ik verwacht zelf dat de wereld binnen een jaar, maybe twee, nog niet zal sluiten als ik naar activiteiten kijk.
 
Bovenaan